VEGHEL – Jumbo heeft inmiddels bijna €100 miljoen geïnvesteerd in e-commerce.
Dat wordt duidelijk uit een interview van het NRC met algemeen directeur Frits van Eerd. De krant vraagt Van Eerd of de supermarktketen plannen heeft om zich ook op andere branches te storten. ‘Hotels, reizen? Nou, eigenlijk niet. Je kunt nooit zomaar in een nieuwe markt stappen, alles is zo vreselijk competitief. Neem e-commerce, boodschappen thuis brengen. Daar hebben we inmiddels een kleine honderd miljoen in zitten, met een omzet die nog erg klein is. Met de formules die we hebben, kunnen we nog jaren vooruit’, zegt Van Eerd.

Marktaandeel Jumbo naar 25 procent

Van Eerd spreekt ook zijn verwachtingen uit over het marktaandeel in de toekomst. ‘In zaken geldt ook: er is geen limiet. Of beter, de limiet is hetzelfde als in de autosport: onder controle blijven. We kunnen met ons bedrijf nog heel wat stappen zetten. We willen naar 25 procent van de Nederlandse markt, maar niet met gekke avonturen.’

Het geel van Minardi

Het interview gaat met name over de grootste hobby van Van Eerd, de autosport. Van Eerd zegt dat de inspiratie voor de gele Jumbo-kleur uit de Formule 1-wereld komt. ‘Toen ik met Jumbo begon, moest ik natuurlijk een mooie kleur hebben. Dat was voor mij niet zo moeilijk. Had altijd een enorme fascinatie voor het team van Minardi in de Formule 1. Een echt Italiaans team, dat er zo ontzettend op gericht was om te overleven. Het was elk jaar weer spannend of ze er bij waren. En als ze kwamen dan hadden ze de allermooiste auto, wauw. Ik heb van nature veel meer affiniteit met de underdog, met een winnaar op voorhand heb ik niet zoveel. En die Minardi was een sympathieke gast. Ik heb zijn kleur geadopteerd. Geel is een beetje een rare kleur, maar ook heel mooi. Dus brommer geel, rally-auto geel, helmpje geel. Allemaal Minardi-geel. Mijn eerste winkel was dus ook geel, wist ik veel dat ik er zoveel zou krijgen. Mijn droom was dat ik misschien vijftig winkels in mijn leven zou hebben, het zijn er inmiddels zeshonderd.’

Geen uitstapje of uitspatting

Van Eerd hekelt de verhalen dat hij de patser uit zou willen hangen door deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans. ‘Van jongsaf aan was ik helemaal idolaat van autosport. Ging vaak naar Zandvoort. Droomde dat ik dat zelf ook een keer wilde gaan doen. Daar ben ik eind jaren tachtig mee begonnen. Low budget, beetje proberen. Maar uiteindelijk heb ik best veel ervaring opgedaan. Formule Ford, Formule Renault, Dakar, ben Nederlands rallykampioen. En nu Le Mans….een blad als Quote trekt alles uit zijn verband. Maakt er een hoop poeha van. Dit is niet even een uitstapje of een uitspatting. Als je ziet hoe professioneel we het opzetten. Ik laat mij niet door zo’n blad in die patserige context slepen. Het gaat mij helemaal niet om geld. Dit is mijn leven.’
bron: http://www.distrifood.nl/formules/nieuws/2017/3/van-eerd-e100-miljoen-in-e-commerce-101106217