Jumbo gaat het thuisbezorgen van boodschappen regelen via de winkels. De in het speciale dc verpakte bestellingen worden naar de winkels gebracht en van daaruit door ‘bekende gezichten’ naar de klant gebracht
Dat legt financieel topman Ton van Veen uit in NRC Handelsblad. Volgens hem zullen de bekende gezichten van de winkel de boodschappen uiteindelijk afleveren bij de klant. Dat gebeurt dus niet op technische of anonieme wijze, wij gaan uit van de kracht van het lokale ondernemerschap. Als een product ontbreekt, kan dat eenvoudig vanuit de lokale winkels worden nabezorgd. Zo benutten we ons winkelnetwerk optimaal.’
Daarmee kiest Jumbo nadrukkelijk voor een ander model dan de meeste concurrenten, waaronder Albert Heijn, die het thuisbezorgen met eigen wagens rechtstreeks vanuit het distributiecentrum doen. Dit heeft bij AH geleid tot hoog oplopende spanningen tussen het hoofdkantoor en de franchisers. Jumbo is nog in gesprek met de ondernemers over het verdienmodel achter de bestellingen, vanwege het risico op kannibalisatie.
Van Veen: ‘Dat is logisch als er een grotere dichtheid van Jumbo-winkels ontstaat. En daar komt online nog bij. Toch kun je er niet altijd iets van zeggen, want er zijn ook gebieden waar de opening van een afhaalpunt of een nieuwe winkel vooral bijdraagt aan de naamsbekendheid van Jumbo en dat ook de omzet van de bestaande winkel stijgt. Volgens de financiële man van het Jumbo concern zijn de gevolgen van kannibalisatie tot nu toe kleiner dan de zelfstandige groei van de bestaande supermarkten.
Bron: Distrifood.nl